Vi ritar gärna förskolor. Vi tror på Byggnaden som pedagogiskt verktyg för kreativitet och lärande

 
02_Masugnen_Förskola_Axonometri_2500.jpg
 

Runt om i landet är det massor av barn som just nu petar ur ärtorna i maten, leker kull med mössan nedhasad framför ögonen och kivas om legolådan i förskolor som vi varit med och möjliggjort. Lindberg Stenberg har ritat många förskolor, såväl integrerade i bostadshus och som fristående hus. När vi ritar är vi gärna med från skiss till relationshandling – och sedan är vi förstås nyfikna på hur livet i ”våra” förskolor blev!

Vi tror på rummets förmåga att stimulera kreativitet och lärande, att byggnaden och dess ute- och innerum är bland de viktigaste pedagogiska verktygen inom förskoleverksamhet.

Även ytorna för det viktigaste pedagogiska verktyget – personalen – ska uppfylla kvaliteter som tillgodoser vila, umgänge och arbetsro. Vi har också erfarenhet av att rita storkök till förskolor och alla de specifika material och tekniker det kräver.

Här är några exempel på kvaliteter som vi gärna utvecklar när vi ritar förskolor:

Karaktär och omgivning. Hur gestaltas förskolan i sin omgivning? Kan vi ge just den här förskolan sin unika karaktär, en barnens egna högborg? Alla barn ska känna att huset dit de går varje dag också är speciellt och deras.

Rummens karaktär. Barnens behov är olika och varierar också under dagen. Det ska finnas rum för både lugn och vila och rum som stimulerar till lek – antingen i olika rum eller i samma.

Stimulans för alla sinnen. Hur kan vi förhöja rummen genom ljus, plats för rörelse, material, doft, akustik, färg?

Överblick och avskildhet. Det är viktigt att personalen kan ha överblick. Men barn behöver också avskildhet och sina egna små rumsligheter – en djup fönsternisch, ett loft, ett hörn.

Kontakt med ute. Visuell och fysisk kontakt med årstider, grönska, väder, tid på dygnet och dagsljus är viktig. Den här kontakten ska självklart vara anpassad även för de något mindre människorna. 

Organiseringen av ytor. Vi utgår såklart från kundens behov men här finns många möjliga goda riktlinjer. De kan till exempel vara att förskolan organiseras runt ett stort gemensamt samlingsrum som nås neutralt från entrén. Entrén behöver ofta gott om plats för många leriga stövlar och ytan ska inte behöva passeras när stövlarna väl är av. Entrén ska också vara placerad så att vårdnadshavare kan lämna och hämta enkelt. Varje separat avdelning och personalutrymmen ska nås neutralt. Du kan se ett exempel på organiseringen av Masugnens förskola här!

 
 

Alternativa funktioner. Förskolan används ofta också till annat än den dagliga verksamheten. Kanske ska förskolan även användas i andra sammanhang under kvällar och helger? Då ska rummen självklart anpassas för de möjligheterna.

 
 

Exempel på projekt med förskolor.